Selasa, 4 Februari 2014

UPAH SIAPKAN TUGASAN...


Assalamualaikum dan salam sejahtera rakan-rakan blogger semua.

Pelajar Universiti sekarang ini senang.  Rasa malas nak buat tugasan saja, upah orang lain siapkan.  Boleh jadi bisnes tetap lagi.  Saya dapat message di Facebook yang promosi upah untuk siapkan tugasan saya.  Saya agak terkejut juga tapi mungkin bagi orang lain, ini dah biasa.

Saya ingat zaman saya belajar di diploma dulu, setiap tugasan kena buat sendiri.  Oleh itu, pulunlah saya dan rakan-rakan saya buat supaya siap.  Itu dulu.  Mana ada perkhidmatan upah mengupah ini.  Tapi kalau pelajar tersebut upah orang lain buat tugasan dia, apa yang dia belajar sebenarnya?

Setiap tugasan yang dibuat ada sebabnya.  Melalui tugasanlah kita tahu bagaimana nak menulis laporan dan penggunaan A.P.A. style untuk citation.  Nanti dah masuk kerja, bila bos suruh buat laporan yang ada rujukan, baru nak menggelabah kata tak tahu nak buat macam mana.

Pada pendapat saya, lebih baik buat sendiri tugasan daripada upah orang lain buat.

p/s : Entri ini bukan nak mengaibkan sesiapa ye?  Saya cuma luahkan pendapat saya saja.

11 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Situasi PJJ dgn student fulltime lain bang.....

Mime MF berkata...

setuju...better bt sendiri...biar ssh tp lama2 akan faham la...tp ms sy parktikal dulu ramai yg bt PJJ akan upah student full time bt assgment dorg..hehe

Unknown berkata...

masa saya belajar degree dulu pon pernah student master bagi upah untuk buat assignment.. tapi saya xterima pon.. baik buat tugasan sendiri dari buat org punya... hehe..

salam blogging..saya dah follow balik..tq follow blog naniey yaa

Unknown berkata...

org yg tiada keyakinan diri shj akan pilih jln mudah. kalau malas sngt nak buat assgmnt bettr quit je belajar tu. ramai tg dluar sana yg ada keinginan utk belajar tapi tiada peluang

Unknown berkata...

betul... semua nak senang~~ tapi kadang2.. betul gak...tapi kalau nak pandai.. buat sendiri la

kakitravelkhairuddin.blogspot.com berkata...

Wah..senangnya hidup. Saya dah add anda sebagai follower...Tq. Semoga tali persaudaraan kita berkekalan.

Blog Santai berkata...

Sure tak best kalau upah orang...coz last-last kena edit jugak..silap-silap kena rearrange semua..

ZaridaIshak berkata...

memang tak bagus... walau sesibuk manapun bila dah belajar kena pandai agih masa untuk buat sendiri. Jika harapkan orang memang bila dah kerja esok2... dapat pangkat jadi bos pulak tu... susahkan diri jer. Belajar biar ikhlas.

mselim3 berkata...

Assalammualaikum.. nasz,

buat assignment upah nie memang mudah tp utk kesan jangka pjg byk rugi nyer... tp tgk member PJJ dah berkerja assgment upah orang dia cuma masuk exam aje,, pernah tanya dia kata xder masa nak buat sibuk dengan kerja dan keluarga, Masing2 mempunyai alasan tersendiri...

mselim3

pls: bukan senang mahu senang..rujukan APA penting kalau tak dikira plagiat,,,

Tanpa Nama berkata...

biase tu.. dlu time ak keje as tutor, siap ade pekeje admin mntak note, nk copy bulat2.. time ak study, mmg dh ade budaya ni.. ade pulak yg mmg sengaja merapatkan diri dgn lec semata2 nak bodek A.... something yg selfish, unfair, x berkat as my opinion la..

Nour Eyza berkata...

walaupun sy xberapa pandai buat esemen dan xberapa pandai belajar, selama 6 tahun sy diploma dan degree sy buat sendiri semua esemen. rugi kalau kita xbuat sendiri. mmg senang sekarang tpi akan dtg xtahu kan. hihi