Khamis, 29 Mei 2014

RUMAH TERBALIK...


Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca blog ini.

Dalam beberapa minggu lepas, saya dan keluarga saya dapat mencari segenap masa untuk bercuti ke Negeri Sabah. Apa yang saya lihat di Sabah lebih kurang saja berbanding suasana di Malaysia. Tetapi banyak juga tempat menarik yg dapat saya terokai antaranya adalah Rumah Terbalik.

Dah nama pun Rumah Terbalik dan sudah semestinya semua barang di dalam rumah tersebut berada di kedudukan terbalik. Menurut lagenda, Rumah Terbalik ini adalah sumpahan yang dikenakan kepada satu di satu daerah di Sabah tapi saya tak ingat. Disebabkan anak mereka yang nakal dan membuat perkara terlarang, maka keluarga mereka telah disumpah dengan diterbalikkan rumah mereka. Itu yang diceritakan pemandu pelancong tersebut cuma sahih atau tak, hanya Allah saja yang tahu.

Di dalam rumah terbalik ini tak boleh langsung ambil gambar. Nanti akan didenda oleh mereka. Apa yang kita jangka bila berada di dalam sebuah rumah yang terbalik? Sudah semestinya semua benda yang sepatutnya berada di bawah akan berada di atas dan benda yang berada di atas akan berada di bawah. Cuma yang mengagumkan saya mengenai cara mereka melekatkan barang-barang seperti sofa, barangan dapur, katil dan yang paling berat ... Mesin Jahit Singer yang jenis lama.

Kalau korang pergi bercuti di Negeri Sabah, bolehlah cuba untuk melawat Rumah Terbalik. Harga tiket seingat saya RM10 untuk dewasa dan RM5 untuk kanak-kanak. Antara salah satu tarikan menarik di Negeri Di Bawah Bayu ini ialah Rumah Terbalik ini.

2 ulasan:

precious cla berkata...

sy pun baru lawat tempat tu last 2 weeks ago. ;)

Fiza Aizzawa berkata...

bestkan.. dlm rumah pun semua terbalik...